Igen, van ilyen, és nem kevés jelentőséggel esik a latba, főleg, hogy mit eszünk, vagy iszunk egy-egy edzés után.

Az ún. afterburn effect, azon belül az EPOC (Excess Post-Exercise Oxygen Consumption) az edzés utáni emelkedett oxigén fogyasztás mértékét jelzi.

Az edzések során azonban nemcsak az oxigén, hanem a testhőmérséklet-, vérnyomás- pulzus- és a légzés-egyensúly is kibillen.

A szervezet normál állapotának, az ún. homesztázisnak a helyreállításához szervezetünk energiát használ.

Vagyis, a kalóriák nemcsak a mozgás végrehajtásakor pörögnek, hanem az edzés után zajló élettani folyamatok során is.

Az terhelést követően a szervezetnek vissza kell állnia a nyugalmi pulzusra, légzésre, testhőre, el kell szállítania a bomlástermékeket…

Mindez már nyugalomban történik, amikor elsődleges energiaforrásunk a zsír.

Ez az ún. utólagos zsírégetés.

Az edzést követő időszakban (1-3 óra) ezért érdemes a felszabadult majszolást (“most fagyizhatok nyugodtan, mert az elmúlt egy órában széthajtottam magam”) mellőzni, és az edzés során gyakorolt tudatosságot még egy kicsit fenntartva, fehérjéket, zöldségeket, sok-sok folyadékot esetleg méregtelenítő italokat (pl. natúr zöld teát) fogyasztani – főleg ha a fogyás a cél.